Home Forum RVP TV Galerie foto Galerie video

Duminica: min:°C, max:°C
Alege alt oras
Vremea pe urmatoarele zile

Despre bile, pe intelesul tuturor

Gabi Sandu, 31 12 2009
Trimite linkul prin Yahoo Messenger Printeaza pagina Adauga un comentariu

Boilies, o nada despre care se poate scrie si vorbi la infinit. Am sa deschid acest articol prin a povesti o intamplare din care am invatat foarte multe.

Ma pregateam sa merg la Darvari pentru 24 ore impreuna cu inca un prieten de-al meu, Radu Racovanu. Era septembrie si vremea tinea cu noi, apa nu avea mai mult de 18 grade. Strategia era simpla: tinand cont ca stateam doar o zi la pescuit, decizia cea mai la indemana era sa fac bile solubile cu atractie rapida.
Cu toate astea mi-am complicat viata si, din comoditate, am luat decizia de a face bilele cu ou, in ideea de nu schimba prea des momeala noaptea.
Am ajuns la Darvari in jur de ora 09 dimineata, eram singuri pe lac in acea zi, asa ca am putut alege unul dintre cele mai bune locuri. Am inceput sa marcam locul si l-am nadit cu pastura si boilies. Abia a doua zi, la 10, cu o ora inainte sa plecam, am avut prima prezentare si singura din acea partida, un crap de 5,900 kg.
Ce-am invatat atunci? In primul rand, nu mai fac partide de scurta durata, ci de minim 48 de ore, iar in al doilea rand, daca nu am timp si merg la pescuit doar pentru o zi, nadesc foarte putin sau deloc. Observ pe unde se deplaseaza crapul si incerc sa-l iau la interceptie, nadind doar cu saculet solubil. In al treilea rand, cand hotarasc o strategie, raman la ea. Dupa doua saptamani am mers din nou pe acelasi loc, boilies solubil si pentru 48 de ore. Rezultatul, 83 de kg.

Merita investit in bile?
Multi ma intreaba daca are rost sa foloseasca boilies pe baltile unde nu este obisnuit cu ele, eu le zic ca da, dar cere timp si bani. Daca vrei sa te duci la balta cu 1 kg de bile sa incerci a convinge crapul sa treaca pe boilies, mai bine renunta, dai banii degeaba. Tineti cont, crapul mananca in perioada cea mai activa intre 40% si 50% din greutatea lui intr-o zi. Un crap de 5 kg poate manca pana la 2,5 kg intr-o zi. Inchipuiti-va ca pe langa patul vostru de nada trec 10 crapi... De aceea sunt unii care prind doar un peste iar vecinul 10, pentru ca stie sa intretina patul de nada in asa fel incat pestele sa nu paraseasca zona.

Pentru a tine crapul in zona noastra, trebuie nadit constant. Eu incep o partida de pescuit prin a nadi cu minim 2 kg de boilies, dupa care pentru fiecare peste scos arunc un pumn de bile. Seara, inainte de a se intuneca, arunc inca 1 kg. Noaptea, pentru ca nu vad unde arunc bilele, nadesc cu saculet solubil pe lanseta de unde scot peste. Dimineata urmez acelasi ritual.

In comparatie cu alte nade, boiliesul are avantajul ca in compozitie se afla produse ce grabesc tranzitul intestinal. In cateva minute el elimina bila; astfel, crapul nu se satura niciodata.

Odata ce reusiti sa treceti crapul pe boilies, balta este a voastra. Am fost la Peris asta vara, cand langa noi au venit 2 pusti din Bucuresti, care pescuiau cu porumb. In 24 de ore au luat un peste. Le-am dat doi pumni de boilies si, in urmatoarele 24 de ore au luat 5 crapi in conditiile in care nu au avut boilies pentru nadit.

Sfaturi pentru incepatori
Pentru cei ce doresc sa-si produca singuri boilies-urile, ii sfatuiesc sa inceapa cu ceva usor. Spre exemplu, firma CC Moore ofera produse usor de folosit - au doar mix-ul si un recipient cu partea lichida.
Amestecati partea lichida cu oualele, adaugati mix-ul deasupra si amestecati pana va iese o coca ce nu se lipeste pe maini. Va mai trebuie un pistol pentru carnati (eu la inceput am folosit fara probleme o masina electrica de tocat, este mai ieftina decat un pistol) si masa pentru rulat.

Chiar daca nu sunt un fan inrait al celor de la CC Moore, va asigur ca bilele facute cu produsele lor sunt, din punct de vedere calitativ, peste cele cu conservanti aflate in comert. Nutrabaits este in schimb nada mea de suflet. In primul rand poti alege dintr-o gama foarte larga de produse, oferindu-ti astfel posibilitatea de a face bile unicat. In schimb, este mai usor sa faci greseli daca nu cunosti foarte bine produsele si in ce combinatii se folosesc.

Mai jos aveti reteta cu care in luna august a acestui an am realizat noul meu record personal, 152 kg in 48 de ore.

500 gr. Mix BFM - Nutrabaits
4 ml. Indulcitor
4 ml. Aroma de Pruna
5 buc oua (marime medie);

Pentru solubile, se inlocuiesc ouale cu lapte de porumb, dupa cum urmeaza: 300 ml lapte de porumb si 300 ml apa; solubilitatea poate fi crescuta sau scazuta prin schimbarea proportiei de lapte si apa.